zaterdag 23 maart 2013

Winter voorbij

De meeste A type rijders, zijn zuinig op hun autootje, dat betekend dat ze in de Winter veelal in de stalling staan, of dat er onderhoud aan hun geliefd bezit wordt gepleegd.
Dat in de stalling zetten is niet helemaal mijn ding, ik wil vooral rijden, helaas een flinke pekelwinter dus weinig gereden. Van de Winter dan maar met name bezig geweest met roestpreventie, en zo op het oog viel het wel mee, de zichtbare plekken zijn behandeld, en in de menie gezet. De dorpel is aangepakt, en in de menie gezet, dat laatste laat ik zo, het staat redelijk en het beschermt goed.

De cursus praktijkdag, was leuk en zinvol, en leerde me dat een Dyane uit elkaar schroeven iets meer werk is dan een Eend, dat kleppen stellen is dus niet gelukt, Dyaantje moet dus voor het rijdersseizoen begint dus nog een kleine beurt hebben, althans kleppen stellen, luchtfilter, brandstoffilter en olie verversen. In al mijn wijsheid laat ik dit maar uitvoeren door een eendengarage, het kost de wereld niet en ik weet dan zeker dat het goed gebeurt, nippels doorsmeren en de onderkant behandelen doe ik zelf wel.

Wel een aantal reservedeuren klaargemaakt, waarom, nou omdat het leuk is, bij 1 van mijn deuren zit een slechte plek, kan de originele deur eruit, de reservedeur erin en dan toch gewoon doorrijden. Dat de A types bijzonder blijven, mag duidelijk zijn, een hele tijd heeft mijn links voor knipperlicht het niet gedaan. Lampje vervangen, rommelen aan de bedrading, zekeringen, noem maar op niets hielp. Ze deed het niet en ging het niet doen, net wanneer je op het punt aankomt, dat je denkt dat moeten ze dan maar bij een eendengarage uitvogelen, doet dat lichtje wat het moet doen, namelijk knipperen.

Tja en dan dat persoonlijk tintje aan de auto geven, dat de basiskleur beige is maakt het niet makkelijker, er is niet veel dat er bij past, sterker nog ik zou het niet weten, wat er wel bij past, en ja de kleur OR SOMBRE het blijft maar door mijn hoofd spoken.
Gelukkig begint het rijdersseizoen, hoewel je dat aan de buiten temperatuur nog niet echt kunt merken, wat is het nog bar koud.

Inmiddels verlaten steeds meer Eenden en andere Atypes de Winterstalling en zie ik alweer geregeld de meest mooie, bijzondere, geweldig gerestaureerde exemplaren langskomen. Nog even geduld en dan kunnen ook de dakjes weer open, en kan weer het grote genieten beginnen. Inmiddels heeft mijn Dyaantje alweer de nodige km achter de rug, mede omdat de dagelijkse auto verkocht was en er nog geen vervangend exemplaar voor was gevonden. Voor mij geen straf, ik rij graag in de Dyane, voor de rest van het gezin is het even slikken, waarbij vooral mijn partner niet echt behoort tot de A type fans.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten